Keynotes

 

Pedro de Bruyckere

Dinsdag 11 november
 

Pedro De Bruyckere, pedagoog en onderzoeker aan de Arteveldehogeschool in Gent, is keynote op dinsdag 11 november. Hij is een veelgevraagd spreker over onderwijs, jongeren en jongerencultuur. Samen met Casper Hulshof schreef hij het populaire boek ‘Jongens zijn slimmer dan meisjes’ over hardnekkige mythes over leren en onderwijs. Binnenkort verschijnt dit boek in vertaling (samen met Paul A. Kirschner) als ‘Urban myths on learning and education’. Als zeer actieve blogger bekijkt Pedro steeds kritisch én onderbouwd evoluties in het (hoger) onderwijs en kijkt dan graag voorbij de MOOC’s en andere trends.
 

 

Jason OhlerJason Ohler
Dinsdag 11 november (in het Engels)

 

Jason Ohler is een professor emeritus, spreker, schrijver, leraar, en cyberonderzoeker. Hij leert studenten hoe ze om moeten gaan met alle technologische ontwikkelingen om succesvol te zijn in het huidige digitale tijdperk. Jason Ohler beschouwt in zijn keynote 5 van de belangrijkste technologische trends die niet te stoppen lijken: big data, augmented reality, het semantisch web (3 en 4), extreme BYOD en transmedia storytelling. Wat zijn dit voor trends, waar komen ze vandaan en waar gaat het heen? In het bijzonder bespreekt Jason Ohler hoe deze trends de essentie van onderwijs en leren veranderen.
De keynote van Jason Ohler is in het Engels.


 

Rutger Bregman
Woensdag 12 november


Rutger Bregman is onder andere bekend van zijn intrigerende verhaal ‘De Noodzaak van een Utopie’ in het programma Tegenlicht. Speciaal voor Dé Onderwijsdagen maakt hij door de ogen van de onderwijssector een variatie op dit verhaal. Hoe gaan onze kinderen hun geld verdienen in de toekomst? De arbeidsmarkt, de vaardigheden van leerlingen: is het genoeg? De aandacht van onderwijs moet zich niet alleen beperken tot arbeid maar ook op het leven als zodanig. Technologie speelt hierin een belangrijke rol.

Hij wil benadrukken dat er meer politieke keuzes gemaakt moeten worden. Geen utopie zonder beleid - vandaar de noodzaak tot.