Thema's voor het ho

De sessies in het programma voor het hoger onderwijs (11 november) worden verdeeld over vier thema's.

  • Trendwatching
    Hierbij gaat het om sessies die ingaan op ontwikkelingen verder in de toekomst. Wat gaat er op ons afkomen? In hoeverre is dit relevant voor het hoger onderwijs? Wat gaat dat voor het hoger onderwijs betekenen?   
  • Playgrounds
    Hierbij gaat het om hands-on-sessies die de bezoeker de mogelijkheid geeft om nieuwe methodes, tools en gadgets uit te proberen. 
  • Good practices
    In deze sessies komen methodes en tools aan bod die al bewezen ‘werkzaam’ zijn in de praktijk.
  • Kick-start
    Sessies voor ‘beginners’. Als u nog weinig tot niets weet van het onderwerp, wordt eenvoudig uitgelegd waar het onderwerp over gaat en wat u er mee kunt in het hoger onderwijs.

De playgrounds en good practices zijn mogelijk ook interessant voor leveranciers.
 

Overzicht van onderwerpen:

  • Bring your own device (BYOD)
  • Cloud
  • Digitaal toetsen
  • Digitale didactiek
  • Digitale rechten
  • Digitale leer- en werkomgeving (DLWO)
  • Duurzaamheid
  • Gaming
  • Learning analytics
  • Mediawijsheid
  • Mobiel
  • Mooc's
  • Onderwijslogistiek
  • Open en online onderwijs
  • Privacy
  • Social media
  • Standaarden
  • Studiesucces
  • Virtuality
  • Video
  • Weblectures
     

Thema's voor het po, vo en mbo

De sessies in het programma voor het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs (12 november) worden allemaal verzorgd onder het thema ‘De Doorbraak: de zoektocht naar gedifferentieerd onderwijs’.

De Doorbraak: de zoektocht naar gedifferentieerd onderwijs
 
Met ICT komen innovatieve vormen van onderwijs binnen handbereik, die anders niet uitvoerbaar zouden zijn. Op veel fronten worden momenteel doorbraken in het onderwijs geforceerd die leiden tot gepersonaliseerd onderwijs. Nieuwe initiatieven en onderwijsconcepten krijgen vaste voet aan de grond. ICT is binnen deze initiatieven een onmisbare component in de zoektocht naar zo gedifferentieerd mogelijk onderwijs. ICT maakt hier de doorbraak mede mogelijk.
 
Naast scholen zelf zijn andere partijen ook bezig met dezelfde doelstelling. Producenten hebben een steeds ruimer wordend aanbod aan materialen die hieraan bijdragen. Doorbraaktrajecten worden ook steeds concreter en bieden steeds meer inzicht in de mogelijkheden van ICT bij gepersonaliseerd onderwijs. De andere kant is dat ICT op dit moment nog te vaak incidenteel en vanuit de techniek wordt ingezet. En dat terwijl iedereen de potentie van ICT in het onderwijs ziet en ook andere sectoren ons voortdurend de mogelijkheden tonen.
 
Er staat een grote doorbraak voor de deur, die door het onderwijs zelf geïnitieerd en uitgevoerd wordt. Het is tijd om de doorbraak door te zetten en de kracht van ICT te gebruiken in al onze scholen. Op 12 november delen we voorbeelden en nieuwe inzichten over wat werkt en wat minder.